Eestimaa teede tulevik on trööstitu
Arvamuslugu on avaldatud Eesti Päevalehes 1.07.2023 https://epl.delfi.ee/artikkel/120209772/kiri-rouge-vallavanem-appikarje-maalt-ehk-eestimaa-teede-tulevik-on-troostitu
![]() |
Foto: Pixabay |
Teehooldus on kohalike omavalitsuste viimaste aastate üks enim tähelepanu pälvinud kuluartiklitest. Krooniline rahapuudus valdkonnas on viinud olukorrani, kus omavalitsused ei ole üksnes sunnitud tegema järeleandmisi teede korrashoius, vaid meil tuleb teede hooldamiseks näpistada raha muude oluliste investeeringute arvelt. Usun, et räägin siinkohal paljude omavalitsusjuhtide nimel, väites, et riigi panus teedesse ei ole olnud jätkusuutlik ning tüürib üha enam maaelu väljasuretamise suunas. Kui pole teid või aastaringset ligipääsu krundile, pole ka elu maal. Teede alarahastamist märgatakse kohalike elanike hulgas ka kõige teravamalt ning pahameele teede kehva olukorra pärast peab vastu võtma linna või -vallavalitsus.
Alates 2013. aastast on riik eraldanud kohalike
omavalitsuste teedevõrgu arendamisse aastas 29,3 mln eurot (va 2020. a, kui
lisandus toetus eriolukorra mõjude leevendamiseks), mis tähendab, et põhitoetus
on püsinud samal tasemel viimased 10 aastat. Arusaadavalt on vahepeal muutunud
nii majanduskeskkond (võttes arvesse kasvõi kütusehindu ning ka teehooldajate
palgad on tõusnud) kui julgeolekuolukord, mis on mõjunud eriti just teede
ehituseks vajalike materjalide hindadele ja kättesaadavusele. Eesti Linnade ja
Valdade Liidu arvutuste kohaselt on omavalitsuste kulud teedesse kasvanud
ainuüksi kahel viimasel aastal enam kui 40% ja selle vahe katmiseks on tulnud
omavalitsustel leida raha oma eelarvest.
Erinevused teevad vaesemaks
Kohalike teede hoiu toetust jaotades lööb riik kõiki ühe
vitsaga. Toetust jagatakse kilomeetripõhiselt, korrutades seejuures
omavalitsuse mustkatte all olevate teede pikkuse viiega. See tähendab, et
vaesemad vallad, kellel pole olnud raha teid asfalteerida, saavad teehoolduseks
ka tunduvalt vähem raha ja seda isegi juhul, kui kruusatee ühendab valla jaoks
üliolulisi punkte. Aga ka seal vajab lumi lükkamist ja teeaugud parandamist.
Näiteks Rõuge vallas on kokku 440 kilomeetrit kruusa ja 19 kilomeetrit
mustkatte all olevaid teid. Tänase rahastusloogika juures ei jõua me ilmselt kunagi
teede mustkatte alla viimiseni, sest raha investeeringuteks ei jätku.
Talvel, mil lund tuleb lükata iga majani, kasvab Rõuge valla
teedevõrk aga kuni 800 kilomeetrini. Rohke lumega päevadel on traktorid väljas
keskmiselt 14 tundi järjest, mis teeb teenuse osutajate leidmisest
iga-aastase väljakutse. Enamasti on traktorite peal kohalikud inimesed ja
ettevõtjad, kes teavad, et nendest sõltub koolibusside liikumine ja tööle
jõudmine ning teevad oma tööd südamega. Riigi toetus Rõuge valla teehooldusele
oli sel aastal 371 162 eurot, millest üksnes talvehooldusele kulus
300 000. On küsitav, kuidas me tuleme toime ülejäänud aasta, kuna
vahendeid tuleb leida ka kruusa pealeveoks, greiderdamiseks, tolmutõrjeks jm.
Täna ei arvesta riik oma rahastusloogika juures ka mingeid
geograafilisi erinevusi, mis tekitab Eestimaa erinevate piirkondade vahel väga
suured eelarvekäärid. Kui Läänemaal on maastik tasapinnaline ja teedevõrk hõre,
siis Lõuna-Eestis on maastik reljeefne, kurviline ja teid tihedalt täis, mis
paneb juba masinatele suuremad nõudmised – nõrgema võimsusega traktor ei jõuagi
mäest üles minna. Haanja küngaste vahel sajab lund rohkem ja see sulab kevadel
aeglasemalt. Sellest tulenevalt on juba aastaid kestnud olukord, kus näiteks
Rõuge vald on suutnud teid korras hoida heal juhul miinimumtasemel, kui
tegelikkuses vajaks teedevõrk teatava intervalliga ka suuremaid investeeringuid
nagu katte taastamine ja uuendamine, võsa ja kraavide puhastamine, sildade
remont, truupide vahetus jm, milleks raha ei jätku.
Raha ümberjagamine ei ole lahendus
Riigi plaan suunata 8,3 miljonit maksuraha üksikutelt
rikastelt valdadelt ringi paljude väiksema tulubaasiga linnade ja valdade vahel
kahjuks samuti olukorda ei lahenda. Eesti Linnade ja Valdade Liidu arvutuste
kohaselt on kohalike teede hetke mahajäämus ehk remondivõlg suurusjärgus ca
143,9 miljonit eurot ja selle kõrval on kõnealused 8,3 miljonit marginaalne
summa, mis kulub peaasjalikult ära inflatsioonile, intressidele ja käibemaksu
tõusule.
On selge, et teede olukorra parandamiseks on raha juurde
vaja. Seejuures on igas piirkonnas omad väljakutsed – Tallinna lähiümbrust, kus
vallad on juba pearaha põhiselt paremas seisus, ei saa võrrelda hõredalt
asustatud Lõuna-Eesti kuppelmaastike ja kruusateede võrgustikuga. Lisaks on viimaste
aastate väga teravaks probleemiks kujunenud teede omandisuhted, millega ka KOV
järjepidevalt rinda pistab. Paljudel teelõikudel on vallale antud
maakasutusõigus lõppenud või jäänud vormistamata. Omanikel on aga teede osas
teatavad ootused ja hetkeolukord ei motiveeri inimesi maakasutusõigust
omavalitsusele loovutama. Teid on võimalik jätkusuutlikult rajada ja hooldada
vaid juhul, kui kohustuste täitmiseks, mida riik omavalitsuselt ootab, on
olemas ka vahendid.
Comments
Post a Comment